コンサルタント紹介

窪山 達也

Assoc. prof. Tatsuya KUBOYAMA
博士(工学)

千葉大学大学院工学研究院 准教授


千葉大学大学院工学研究院 准教授
窪山達也
経歴
  • 東京工業大学 工学部制御システム工学科 卒業 学士(工学)
  • 東京工業大学大学院 理工学研究科機械宇宙システム専攻(修士課程)修了 修士(工学)
  • 東京工業大学大学院 理工学研究科機械宇宙システム専攻(博士課程)修了 博士(工学)
  • 千葉大学大学院工学研究科 産学連携研究員,特任助教
  • 千葉大学大学院工学研究院 准教授(現在)
論文

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  1. Modeling of Diluted Combustion Characteristics of Gasoline Alternative Fuels Using Single Cylinder Engine, Mroyoshi, Y., Kuboyama, T. and Wang, Z., Society of Automotive Engineers Technical Paper 2023-01-1839, 2023.
  2. Measurement of Liquid Fuel Film Attached to the Wall in a port fueled SI Gasoline Engine, Kuboyama, T., Yoshihashi, T., Moriyoshi, Y., Nakabeppu, O. and Takayama, S., Society of Automotive Engineers Technical Paper 2023-01-1818, 2023.
  3. A Study of the Mechanism of High-Speed Knocking in a Two-stroke SI engine with High Compression Ratio, Eto, K., Kuboyama, T., Moriyoshi, Y., Yamada, T., Yatsufusa, T., and Suzuki, Y., Society of Automotive Engineers Technical Paper 2023-01-1824, 2023.
  4. Effects of pre-chamber specifications on lean burn operation in a pre-chamber engine with fuel reformed gas, Shen, F., Totsuka, M., Kuboyama, T., Moriyoshi, Y., Yamada, T., Shimizu, K. and Yoshida, T,, Society of Automotive Engineers Technical Paper 2023-32-0007, 2023.
  5. Numerical Investigation of Multi-Stage HCCI Combustion with Small Chamber Inside Piston, Nomura, T., Moriyoshi, Y., Morikawa, K. and Kuboyama, T., Society of Automotive Engineers Technical Paper 2023-32-0020, 2023.
  6. Numerical Investigation of Knocking in a Small Two-Stroke Engine with a High Compression Ration to Improve Thermal Efficiency, Eto, K., Kuboyama, T., Moriyoshi, Y., Yamada, T., Yamazaki, T. and Yamaguchi, S., Society of Automotive Engineers Technical Paper 2023-32-0079, 2023.
  7. Engine Knocking Detection by Measuring Cylinder Pressure, Combustion Flame, Vibration and Radiation Noise, Murase, M., Kasahara, T. and Kuboyama, T., Society of Automotive Engineers Technical Paper 2023-32-0080, 2023.
  8. Effect of Olefin Component Mixed to Gasoline on Thermal Efficiency in EGR Diluted Conditions Using Single-Cylinder Engine, Wang, Z., Moriyoshi, Y. and Kuboyama, T., Society of Automotive Engineers Technical Paper 2023-32-0084, 2023.
  9. Improvement of Post-Oxidation Phenomena with Lambda-split, Post-Injection and Mixing Improvement of Exhaust Gas in Turbocharged GDI Engine, Ishikawa, T, Kumar, M., Moriyoshi, Y. and Kuboyama, T., Society of Automotive Engineers Technical Paper 2023-32-0094, 2023.
  10. Effect of Turbulence on Combustion Characteristics of Gasoline Alternative Fuels Using Single Cylinder Engine, Moriyoshi, Y., Kuboyama, T., and Wang, Z., Society of Automotive Engineers Technical Paper 2023-01-1839, 2023.
  11. 深層学習を用いたエンジン放射音からのノッキング音分離手法(第2報),笠原 太郎,渡部 光,池田 太一,村瀬 道夫,窪山 達也,自動車技術会論文集 54 巻 6 号 ,  pp. 1098-1103, 2023.
  12. 燃料改質を利用する副室式ガソリン機関における副室仕様が希薄運転性能に与える影響,沈 富超, 戸塚 雅也, 窪山 達也, 山田 敏生, 森吉 泰生, 吉田 隆,自動車技術会論文集54 巻 6 号 , pp. 1244-1249, 2023.
  13. 過給ガソリン機関の高回転高負荷運転時に発生する異常燃焼の可視化,曾 昌志, 沈 富超, 窪山 達也, 金子 誠, 森吉 泰生, 八房 智顕,自動車技術会論文集 54(3) 560-565 2023年
  14. Analysis of Cycle-to-Cycle Variation in In-Cylinder Flow and Combustion by Using Simultaneous PIV Measurements on Two Sections, Moriyoshi, Y., Hokimoto, S., Kuboyama, T., and Kaneko, M., SAE Technical Paper 2023-01-0215, 2023, https://doi.org/10.4271/2023-01-0215.
  15. 人工ニューラルネットワークを用いた0 次元ラジエータ熱収支モデルのパラメータ同定,島村 岳志,宮本 武司,窪山 達也,森吉 泰生, 自動車技術会論文集 54(1) 181-186 2023年
  16. Post-oxidation phenomena enhancement with scavenging and secondary air injection in exhaust manifold of a turbocharged GDI engine, Kumar, M., Moriyoshi, Y. and Kuboyama, T., International Journal of Engine Research, 2022, https://doi.org/10.1177/14680874221118870, IF=3.874
  17. Numerical and Experimental Analysis of Abnormal Combustion in a SI Gasoline Engine with a Re-Entrant Piston Bowl and Swirl Flow, Matsuoka, A., Shiraishi, K., Kishi, S., Bae, J., Kaneko, M.,Kuboyama, T. and Moriyoshi, Y., Society of Automotive Engineers Technical Paper No.2022-32-0038, 2022
  18. Analysis of Cylinder to Cylinder Variations in a Turbocharged Spark Ignition Engine at lean burn operations, Yamaizumi, R., Shi, H., Kuboyama, T. and Moriyoshi, Y. Society of Automotive Engineers Technical Paper No.2022-32-0044, 2022
  19. Numerical Investigation of the Effect of Engine Speed and Delivery Ratio on the High-Speed Knock in a Small Two-Stroke SI Engine, Eto, K., Kuboyama, T.,Moriyoshi, Y. and Yamada, T., Society of Automotive Engineers Technical Paper No.2022-32-0080, 2022
  20. Study on Influence of Tailored In-cylinder Flow on HCCI Combustion in a Rapid Compression and Expansion Machine, Zhong, Y., Kuboyama, T., Moriyoshi, Y. and Yoshimura, K., Society of Automotive Engineers Technical Paper No.2022-32-0015, 2022.
  21. N2/CO2/O2 希釈によるプロパン予混合気の燃焼特性 , 王 志遠, 森吉 泰生, 窪山 達也, 自動車技術会論文集 53(6) 1027-1032 2022年
  22. Characterizing human driver characteristics using an artificial neural network and a theoretical mode, Kim, S., Miyamoto, T., Kuboyama, T., Moriyoshi, Y., Control Theory Technol. 20, pp. 263–278 (2022), https://doi.org/10.1007/s11768-022-00099-7, IF=1.13
  23. Effect of discharge current and discharge duration on the discharge channel behavior and early flame formation, Chen, Q., Kuboyama, T., Moriyoshi, Y., Oryoji, K., Mechanical Engineering Journal, Vol. 9, No, 3, p. 21-00248, pp.1-12, (2022), https://doi.org/10.1299/ mej.21-00248
  24. Study of Discharge Characteristics on Ignition Performance via High-Speed Imaging in a CVCC, Chen, Q., Kuboyama, T., Moriyoshi, Y., Oryoji, K., Appl. Sci. 12(7), 3280, pp. 1-14, (2022), https://doi.org/10.3390/app12073280, IF=3.021
  25. Investigation on Relationship between LSPI and Lube Oil Consumption and Its Countermeasure, Moriyoshi, Y., Kuboyama, T., Takaki, T., and Hitosugi, H., Society of Automotive Engineers Technical Paper 2021-01-0567, pp.1-12, (2021)
  26. 3D-CFD Full Engine Simulation Application for Post-Oxidation Description, Tromellini, R., Kumar, M., Moeeni, S., Chiodi, M., Bargende, M., Kuboyama, T. and Moriyoshi, Y., Society of Automotive Engineers Technical Paper No.2021-24-0016, pp. 1-14, (2021)
  27. Improvement in accuracy of engine cycle simulations by using a turbocharger prediction model instead of measured efficiency map, Misono, Y., Kuboyama, T., Moriyoshi, Y., and Yamada, T., Journal of Physics: Conference Series Vol. 1909, 012027, pp.1-8, (2021)
  28. コンパクトな予測モデルを用いた直噴ガソリンエンジンの微粒子排出に関する数値解析, 渡邊竜之介, 橋本 淳, 田上公俊, 金 尚明, 窪山達也, 森吉泰生, 秋濱一弘, 自動車技術会論文集 Vol. 52, No. 2, pp.213 – 219, (2021)
  29. Investigation of post-oxidation mechanism on emissions and turbo performance in a DISI engine, Kumar, M., Moeeni, S., Kuboyama, T., and Moriyoshi, Y., Energy, Volume 217, 119465, pp.1-15, (2021), IF=8.857
  30. Performance improvement of turbocharged SI engine by post-oxidation enhancement in exhaust gas in-homogeneity, KUMAR, M., Moeeni, S., Kuboyama, T., Moriyoshi, Y., International Journal of Engine Research, Vol. 22 issue 9, pp. 2931-2944, (2021), IF=3.874
  31. Effect of porous material as heat storage medium on fuel consumption in a turbocharged gasoline engine, Dong, D., Moriyoshi, Y. and Kuboyama, T., International Journal of Engine Research, Vol. 22, issue 5, pp. 1551-1564, (2021)
  32. Development of turbocharger engine system using 3D and 1D simulation to achieve 50% brake thermal efficiency, Nakamura, Y., Miyagawa, K., Moriyoshi, Y. and Kuboyama, T., Journal of Physics: Conference Series Vol. 1909, 012085, pp.1-7, (2021)
  33. Investigation of H2 Formation Characterization and its Contribution to Post- Oxidation Phenomenon in a Turbocharged DISI Engine, KUMAR, M., Moeeni, S., Kuboyama, T., Moriyoshi, Y., Przewlocki, J., Tromellini, R., Grill, M., Chiodi, M. and Bargende, M., Society of Automotive Engineers Technical Paper 2020-01-2188, pp.1-11, (2020)
  34. In-Cylinder Optical Measurement for Analyzing Control Factor of Ignition Phenomena under Diluted Condition, Oryoji, K., Uchise, Y., Akagi, Y., Qingchu, C., Kuboyama, T., and Moriyoshi, Y., Society of Automotive Engineers Technical Paper 2020-01-2048, pp.1-9, (2020)
  35. 超高過給域でのポンプ仕事回収を狙った2 段過給システムの検討, 山田 敏生, 滝澤 勇太, 森川 弘二, 沈 富超, 森吉 泰生, 窪山 達也, 自動車技術会論文集 Vol. 52, No. 2, pp.213 – 219, (2020)
  36. 超高過給ダウンサイジングコンセプトによる運転可能負荷領域と低燃費率領域の拡大, 森川弘二, 沈 富超, 山田 敏生, 森吉泰生, 窪山 達也, 自動車技術会論文集 Vol. 51, No.5, pp.862 – 868, (2020)
  37. 超高負荷運転におけるオイル添加剤がLSPI発生に与える影響, 沈 富超, 森川 弘二, 森吉 泰生, 窪山 達也, 自動車技術会論文集 Vol. 15. No. 3, pp.517-524, (2020)
  38. Combustion Enhancement in a Gas Engine Using Low Temperature Plasma, Moriyoshi, Y., Kuboyama, T., and Tanoue, K., Society of Automotive Engineers Technical Paper 2020-01-0823, pp.1-11, (2020)
  39. A Study of Ignition Method for Gas Heat Pump Engine Using Low Temperature Plasma, Moriyoshi, Y., Matsumoto, O., Kuboyama, T., Tsukamoto, T. Kinuzawa, Y. and Maeshima, H., SAE Int. J. Adv. & Curr. Prac. in Mobility Vol. 2, No. 2, pp.1067-1073, (2020)
  40. Modeling wall film formation and vaporization of a gasoline surrogate fuel, Kobashi, Y., Zama, Y. and Kuboyama, T., International Journal of Heat and Mass Transfer Vol. 147, 119035, pp. 1-11, (2020), IF=5.431
  41. Investigation of The Effect of Enhanced In-Cylinder Flow on HCCI Combustion in a Rapid Compression and Expansion Machine, Zhong, Y., Ogawa, K., Kuboyama, T., Moriyoshi, Y., and Yoshimura, K., Society of Automotive Engineers Technical Paper 2019-32-0528, pp.1-10, (2019)
  42. Scavenging Phenomena Based Post-oxidation in Exhaust Manifold of a Turbocharged Spark Ignition Engine, Kumar, M., Kuboyama, T., Hasegawa, N., and Moriyoshi, Y., Society of Automotive Engineers Technical Paper 2019-01-2197, pp.1-13, (2019)
  43. Effects of Engine Operating Condition and Fuel Property on Pre-Ignition Phenomenon in a Highly Boosted Premixed Natural Gas Engine, Chen, R., Kuboyama, T., Moriyoshi, Y., Yasueda, S., Doyen, V. and Martin, J., Society of Automotive Engineers Technical Paper 2019-01-2154, pp.1-12, (2019)
  44. Effects of Coolant Temperature and Fuel Properties on Soot Emission from a Spark-ignited Direct Injection Gasoline Engine, Xiong, Q., Gupta, A., Kuboyama, T., Moriyoshi, Y., Suzuki, H., Akihama, K. and Hashimoto, J., Society of Automotive Engineers Technical Paper 2019-01-2352, pp. 1-8, (2019)
  45. ディーゼル乗用車の実路走行時におけるNOx 排出量変動要因の一考察, 小澤 正弘, 山口 恭平, 水嶋 教文, 鈴木 央一, 金 尚明, 窪山 達也, 森吉 泰生, 自動車技術会論文集 Vol. 48, No.4, pp.807 – 813, (2019)
  46. NOx 吸蔵触媒を装着したディーゼル乗用車における実路走行時 NOx 排出予測モデルに関する研究, 金 尚明, 鈴木 央一, 窪山 達也, 森吉 泰生, 自動車技術会論文集 Vol. 50, No.3, pp.698 - 704 (2019)
  47. 主噴射分割によるディーゼル機関の後燃え低減, 長谷川 直広, 堀江 亮介, 相澤 哲哉, 窪山 達也, 森吉 泰生, 自動車技術会論文集 Vol. 50, No.4, pp.1042 – 1048, (2019)
  48. 放電波形特性が予混合気への点火性能に及ぼす影響, 松本 脩, 窪山 達也, 森吉 泰生, 白石 泰介, 自動車技術会論文集 Vol. 50, No.6, pp.1502 – 1507, (2019)
  49. 直噴ガソリンエンジンのすすと微粒子の計測方法改善に関する研究,熊 仟,武田 拓也,窪山 達也,森吉 泰生,秋濱 一弘,橋本 淳,鈴木 央一,自動車技術会論文集 Vol. 50, No.3, pp.711 – 716, (2019)
  50. RDE走行による実燃 費評価の可能性検討,鈴木 央一,逢沢 慧太,森吉 泰生,窪山 達也,小林 貴,自動車技術会論文集 Vol. 50, No.3, pp. 945 – 950, (2019)
  51. 時間・空間平均法を用いた筒内流動サイクル変動成分の抽出および可変フィルタサイズ空間平均法の提案,保木本 聖, 窪山 達也, 金子 誠, 森吉 泰生, 孕石 三太, 渡辺 敬弘, 飯田 実,日本機械学会論文集,Vol. 85(871), p. 18-00278 (2019)
  52. 火花点火過程における初期火炎と放電路の高速度同時撮影,松本 脩,窪山 達也,森吉 泰生,自動車技術会論文集,Vol.49, No. 6, (2018)
  53. Effects of In-Cylinder Flow and Stratified Mixture on HCCI Combustion in High Load, Yoshimura, K., Watanabe, S., Ogawa, K., Kuboyama, T. and Moriyoshi, Y., Society of Automotive Engineers International Technical Paper No. 2018-32-0016, pp. 1-7, (2018)
  54. Fuel Stratification Using Twin-Tumble Intake Flows to Extend Lean Limit in Super-Lean Gasoline Combustion, Moriyoshi, Y., Kuboyama, T., Kaneko, M., Yamada, T. and Sato, H., Society of Automotive Engineers Technical Paper 2018-01-1664, pp. 1-9, (2018)
  55. 0D Modeling of Real-Driving NOx Emissions for a Diesel Passenger Vehicle, Kim, S., Kuboyama, T., Moriyoshi, Y., and Suzuki, H., Society of Automotive Engineers Technical Paper 2018-01-1761, pp.1-11, (2018)
  56. 筒内可視化を用いた希薄燃焼の限界空燃比制御因子の分析,押領司 一浩, 赤城 好彦, 内勢 義文, 周 玉宇, 窪山 達也, 森吉 泰生,日本機械学会論文集. Vol. 84(863), 18-00002 (2018)
  57. ターボチャージャベアリング部で発生する摩擦損失予測のための数理モデルの構築,坂上 聡,上道 茜,山﨑 由大,金子 成彦,窪山 達也,森吉 泰生,日本機械学会論文集,Vol. 84(865), p. 18-00127 (2018)
  58. 高速PIV計測および初期火炎伝播可視化による低負荷運転時における燃焼サイクル変動の解析,保木本 聖, 窪山 達也, 森吉 泰生, 孕石 三太, 渡辺 敬弘, 飯田 実,日本機械学会論文集,Vol. 84(865), p. 18-00051 (2018)
  59. ディーゼル機関の後燃え期間における熱発生過程の解析,長谷川 直広,堀江 亮介,窪山 達也,森吉 泰生,嶋田 泰三,相澤 哲哉,自動車技術会論文集Vol.49,No.3, pp. 581-586, (2018)
  60. 実車計測による乗用車燃費シミュレーションモデルの開発とその活用 -タイヤ性能の違いが車両燃費に及ぼす影響の定量的評価-,水嶋 教文,森吉 泰生,窪山 達也,上野 涼,堀 隼基,自動車技術会論文集Vol.49,No.3, pp. 562-567, (2018)
  61. 実車計測による乗用車燃費シミュレーションモデルの開発とその活用 -エンジン技術の改良による燃費改善効果の評価-,森吉 泰生,水嶋 教文,上野 涼,窪山 達也,金 尚明,自動車技術会論文集Vol.49,No.3, pp.556-561, (2018)
  62. ディーゼル乗用車における実路走行時NOx排出予測モデルに関する研究,金 尚明,森吉 泰生,窪山 達也,松本 脩,水嶋 教文,小澤 正弘,山口 恭平,鈴木 央一,自動車技術会論文集Vol.49,No.3, pp. 574-580, (2018)
  63. Analysis of Heat Transfer Correlation in a Diesel Engine Based on Heat Flux Measurement using a Rapid Compression and Expansion Machine, Kuboyama, T., Moriyoshi, Y. and Kosaka, H., Society of Automotive Engineers Technical Paper No. 2017-32-0115, pp. 1-7, (2017)
  64. Effect of Coolant Water and Intake Air Temperatures on Thermal Efficiency of Gasoline Engines, Hasegawa, N., Moriyoshi, Y., Kuboyama, T. and Iwasaki, M., Society of Automotive Engineers Technical Paper No. 2017-32-0116, pp. 1-12, (2017)
  65. The Effect of in-cylinder flow and mixture distributions on combustion characteristics in a HCCI engine, Watanabe, S., Kuboyama, T., Moriyoshi, Y. and Yoshimura, K, Society of Automotive Engineers Technical Paper No. 2017-32-0061, pp. 1-6, (2017)
  66. Analyses of Cycle-to-Cycle Variation of Combustion and In-Cylinder Flow in a Port Injection Gasoline Engine Using PIV and PLIF Techniques, Hokimoto, S., Kuboyama, T., Moriyoshi, Y., Iida, M. and Watanabe, T, Society of Automotive Engineers Technical Paper No. 2017-01-2213, pp. 1-14, (2017)
  67. ディーゼル乗用車の実路走行時におけるNOx 排出量変動要因の一考察,小澤 正弘, 山口 恭平, 水嶋 教文, 鈴木 央一,金 尚明, 窪山 達也, 森吉 泰生,自動車技術会論文集. Vol. 48, No. 4, pp. 807-813, (2017)
  68. Diesel Flame Imaging and Quantitative Analysis of In-cylinder Soot Oxidation, Kamimoto, T., Uchida, N., Aizawa, T., Kondo, K. and Kuboyama, T., International Journal of Engine Research, Vol. 18, issue 5-6, pp. 422-435, (2017)
  69. Improvement in thermal efficiency of lean burn pre-chamber natural gas engine by optimization of combustion system, Xiong, Q., Moriyoshi, Y., Morikawa, K., Takahashi, Y., Kuboyama, T., and Yamada, T., Society of Automotive Engineers Technical Paper No. 2017-01-0782, pp. 1-7, (2017)
  70. 可変容量ターボとCooled EGRを備えた過給ガソリン機関の燃費シミュレーション,自動車技術会論文集,工藤 毅暁,窪山 達也,森吉 泰生,Vol. 48, No. 1, pp. 7-12, (2017)
  71. 1-D Simulation Model Developed for a General Purpose Engine, Tsuchiyama, T., Kuboyama, T., Moriyoshi, Y., Aoki, T. and Kiura, T, Society of Automotive Engineers Technical Paper No. 2016-32-0030, pp. 1-7, (2016)
  72. Driving Cycle Simulation of a Vehicle with Gasoline Homogeneous Charge Compression Ignition Engine Using a Low-RON Fuel, Kudo, T., Kuboyama, T., Moriyoshi, Y., Akiyama, Y. and Koseki, K., Society of Automotive Engineers Technical Paper No. 2016-01-2297, pp. 1-8, (2016)
  73. EGR燃焼エンジン向け高エネルギ点火システムの検討(第2報),緒方 健一郎,片岡 徹夫,鈴木 俊靖,窪山 達也,森吉 泰生,自動車技術会論文集,Vol. 47, No. 5, pp. 1073-1078, (2016)
  74. 1D-CFDシミュレータと最適化ソフトを使ったBMEP30barの高過給ダウンサイジングガソリンエンジンの可能性検討,畑村 耕一,窪山 達也,大瀧 康宏,自動車技術会論文集,Vol. 47, No. 2, pp.247-252, (2016)
  75. 過給リーンバーンガソリン機関の希薄限界における燃焼解析,窪山 達也,鐘ヶ江 優,森吉 泰生,金子 誠,自動車技術会論文集,Vol. 47, No. 2, pp.351-355, (2016)
  76. Analysis of Mixture Formation Process in a PFI Motorcycle Engine, Moriyoshi, Y., Kuboyama, T., Goto, H. and iida, M., Society of Automotive Engineers Technical Paper No. 2015-32-0767, pp. 1-7, (2015)
  77. 過給ガソリン機関の低速プレイグニッション発生メカニズムに関する研究,森川 弘二,森吉 泰生,窪山 達也,山田 敏生,畑村 耕一,鈴木 正剛,自動車技術会論文集,Vol. 46, No.5, pp. 899-904, (2015)
  78. 3次元数値シミュレーションによる副室式ガスエンジンの数値解析,保木本 聖,窪山 達也,森吉 泰生,山田 敏生,日本機械学会論文集,Vol. 81, No. 830, 15-00154, (2015)
  79. Effect of Low Octane Gasoline on Performance of a HCCI Engine with the Blowdown Supercharging, Kuboyama, T., Goto, S., Moriyoshi, Y. Koseki, K. and Akiyama, Y, Society of Automotive Engineers Technical Paper No. 2015-01-1814, pp. 1-7, (2015)
  80. A Study of Low Speed Preignition Mechanism in Highly Boosted SI Gasoline Engines, Moriyoshi, Y., Kuboyama, T., Morikawa, K., Yamada, T., Imai, Y., Hatamura, K. and Suzuki, M., Society of Automotive Engineers Technical Paper No. 2015-01-1865, pp. 1-11, (2015)
  81. Investigation of Lubricating Oil Properties Effect on Low Speed Pre-Ignition, Morikawa, K., Moriyoshi, Y., Kuboyama, T., Yamada, T. and Suzuki, M., Society of Automotive Engineers Technical Paper No. 2015-01-1870, pp. 1-8, (2015)
  82. Visualization and Analysis of LSPI Mechanism Caused by Oil Droplet, Particle and Deposit in Highly Boosted SI Combustion in Low Speed Range, Kuboyama, T., Moriyoshi, Y. and Morikawa, K., International Journal of Engines Vol.8(2), pp. 529-537, (2015)
  83. Investigation and Improvement of LSPI Phenomena and Study of Combustion Strategy in Highly Boosted SI Combustion in Low Speed Range, Morikawa, K., Moriyoshi, Y., Kuboyama, T., Imai, Y., Yamada, T and Hatamura, K., Society of Automotive Engineers Technical Paper No. 2015-01-0756, pp. 1-12, (2015)
  84. Numerical Simulation to Understand the Cause and Sequence of LSPI Phenomena and Suggestion of CaO Mechanism in Highly Boosted SI Combustion in Low Speed Range, Moriyoshi, Y., Yamada, T., Tsunoda, D., Xie, M., Kuboyama, T. and Morikawa, K., Society of Automotive Engineers Technical Paper No. 2015-01-0755, pp. 1-10, (2015)
  85. Control-Oriented Modeling and Model-Based Control of a Blowdown Supercharge(BDSC) HCCI Engine, Jagsh, M., Moriyoshi, Y. and Kuboyama, T., International Journal of Automotive Engineering, Vol. 5, pp. 145-154, (2014)
  86. 繰り返しナノパルス放電プラズマの点火特性に関する研究―非平衡プラズマの点火特性―,田上 公俊,牛丸 浩二,菅 雅裕,窪山 達也,森吉 泰生,渡邊 正人,堀田 栄喜,日本燃焼学会誌,Vol. 56, No. 175, pp.59-66, (2014) 
  87. Evaluation of the Performance of a Boosted HCCI Gasoline Engine with Blowdown Supercharge System, Goto, S., Kuboyama, T., Moriyoshi, Y., Hatamura, K., Yamada, T., Takanashi, J. and Urata, Y., International Journal of Engines Vol. 6, No. 4, pp. 2171-2179, (2013)
  88. ブローダウン過給HCCIガソリンエンジンの高圧縮比化による性能改善, 後藤 俊介,窪山 達也,森吉 泰生,畑村 耕一,山田 敏生,高梨 淳一,浦田 泰弘,日本機械学会論文集(B), Vol. 79, No. 807, pp. 2467-2476, (2013)
  89. PIV法によるブローダウン過給ガソリンHCCI機関の筒内流動の可視化, 馬 躍,窪山 達也,森吉 泰生,畑村 耕一,山田 敏生,高梨 淳一,日本機械学会論文集(B), Vol. 79, No. 802, pp. 1135-1146, (2013)
  90. Development of Continuously Variable Phase and Lift / Duration Mechanism for Widely Available Automobile Engines, Bouta, J., Kumagai, T., Kuboyama, T. and Hatamura, K., International Journal of Engines, vol. 6, No. 1, pp. 1-10, (2013)
  91. Identification of suitable combustion conditions for stable combustion mode transition from SI to HCCI, Jagsch, M., Moriyoshi, Y. and Kuboyama, T., International Journal of Automotive Engineering, Vol. 4, pp. 17-24, (2013)
  92. 繰り返しナノパルス放電プラズマ中のラジカル計測と点火特性, 渡辺 正人,堀田 栄喜,田上公俊,牛丸 浩二,窪山 達也,森吉 泰生,プラズマ核融合学会誌第89巻4号,pp. 228- 232, (2013)
  93. ブローダウン過給と燃料筒内直接噴射によるガソリンHCCI機関の運転領域拡大, 後藤 俊介,窪山 達也,森吉 泰生,山田 敏生,畑村 耕一,鈴木 正剛,高梨 淳一,浦田 泰弘,日本液体微粒化学会誌,Vol. 22, No. 75, pp.1-10, (2013)
  94. Recent Progress in HCCI Combustion for a Practical Usage as a Gasoline Engine, Moriyoshi, Y. and Kuboyama, T., Journal Of Automotive Safety And Energy, Vol. 3, Issue (2), pp.105-115, (2012)
  95. Improvement of thermal efficiency of a four-cylinder gasoline HCCI engine via blowdown supercharging, Kuboyama, T., Moriyoshi, Y., Hatamura, K., Takanashi, J., Urata, Y. and Yamada, T., International Journal of Engine Research, vol.13, No. 3, pp.226-237, (2012)
  96. Extension of an Operating Load Range of a Four-Cylinder Gasoline HCCI engine via Blowdown Supercharging aiming at in-cylinder thermal stratification, Kuboyama, T., Moriyoshi, Y., Hatamura, K., Takanashi, J., Urata, Y. and Yamada, T., International Journal of Engine Research, Vol. 13, No. 6, pp.565-587, (2012)
  97. A Study of Newly Developed HCCI Engine With Wide Operating Range Equipped With Blowdown Supercharging System, Kuboyama, T., Moriyoshi, Y., Hatamura, K., Takanashi, J., Urata, Y. and Yamada, T., International Journal of Engines, Vol. 5, No. 2, pp. 51-66, (2012)
  98. A Study of Control Strategy for Combustion Mode Switching Between HCCI and SI With the Blowdown Supercharging System, Kuboyama, T., Moriyoshi, Y., Hatamura, K., Yamada, T., Takanashi, J. and Urata, Y., Society of Automotive Engineers Technical Paper No. 2012-01-1122, pp. 1-13, (2012)
  99. A Study of High Compression Ratio SI Engine Equipped with a Variable Piston Crank Mechanism for Knocking Mitigation, Morikawa, K., Yoshimatu, A., Moriyoshi, Y., Kuboyama, T. and Matsuura, K., Society of Automotive Engineers Technical Paper No. 2011-01-1874, pp. 1-8, (2011)
  100. Extension of Operational Load Range of a Multi-Cylinder Gasoline HCCI Engine Using the Blowdown Supercharge System, Kuboyama, T., Moriyoshi, Y., Hatamura, K., Yamada, T. and Takanashi, J., International Journal of Engines, Vol. 4, No. 1, pp. 1150-1168, (2011)
  101. Effect of fuel and thermal stratification on the operational range of an HCCI gasoline engine using Blow-Down Super Charge system, Kuboyama, T., Moriyoshi, Y., Hatamura, K., Yamada, T. and Takanashi, J., International Journal of Engines, Vol. 3, No. 1, pp. 666-680, (2010)
受賞・実績
  1.   Small Powertrains and Energy Systems Technology Conference 2023, Best Paper Award, “Modeling of Diluted Combustion Characteristics of Gasoline Alternative Fuels Using Single Cylinder Engine”,  Society of Automotive Engineers 2023年11月
  2.    Small Powertrains and Energy Systems Technology Conference 2022, High Quality Paper Award, “Study on Influence of Tailored In-cylinder Flow on HCCI Combustion in a Rapid Compression and Expansion Machine”,  Society of Automotive Engineers 2022年11月
  3.    Small Engine Technology Conference 2019, High Quality Paper Award, "A Study of Ignition Method for Gas Heat Pump Engine Using Low Temperature Plasma", Society of Automotive Engineers      2019年11月
  4.     ターボ機械協会賞(技術賞)"熱効率50%のガソリンエンジン,ディーゼルエンジンをさせる高性能ターボチャージャの開発",ターボ機械協会 2019年5月
  5.     Small Engine Technology Conference 2018, High Quality Paper Award, "Effects of In-Cylinder Flow and Stratified Mixture on HCCI Combustion in High Load", Society of Automotive Engineers         2018年11月
  6.     千葉大学先進科学賞,"希薄予混合気の着火・燃焼制御に関する研究"   2017年10月
  7.     第24回微粒化シンポジウム 優秀講演賞,"直噴ガソリン機関の燃料噴霧衝突壁面における熱流束の測定" 2015年12月
  8.      Small Engine Technology Conference 2015, Best Paper Award, "Analysis of Mixture Formation Process in a PFI Motorcycle Engine, Society of Automotive Engineers     2015年 11月
  9.     Small Engine Technology Conference 2013, High Quality Paper Award "Evaluation of the Performance of a Boosted HCCI Gasoline Engine with Blowdown Supercharge System"     2013年 10月
  10. 自動車技術会2013年春季大会学術講演会優秀講演発表賞,"ブローダウン過給 HCCI ガソリン機関の燃焼モード切り替えに関する研究"           2013年8月
  11. 日本機械学会賞 奨励賞(研究),"高効率希薄予混合気の着火と燃焼制御の研究"             2013年  4月
  12. 日本機械学会 エンジンシステム部門 ベストプレゼンテーション表彰 (第22回内燃機関シンポジウムにおける講演"冷却水温度がブローダウンHCCI機関の運転性能に与える影響"に対して.) 2012年  7月
  13. 千葉大学 工学部地域社会連携賞,"低公害高効率燃焼方式の開発と自動車用パワーソースへの応用"     2011年  3月
  14. Small Engine Technology Conference 2009, Best Paper Award, "Very Lean and Diluted SI Combustion Using a Novel Ignition System with Repetitive Pulse Discharges"   2009年 11月
特許(出願中を含む)
  1. エンジンのピストン構造,森吉 泰生、山田 敏生、窪山 達也、鈴木 正剛、森川 弘二,特許5973037,2016年7月登録
  2. 内燃機関の制御装置,畑村 耕一,森吉 泰生,窪山 達也,山田 敏生,特許5485010,
    2014年2月登録
  3. 内燃機関の制御装置および制御方法,高梨 淳一,畑村 耕一,森吉 泰生,窪山 達也,山田 敏生,
    特許5073765, 2012年8月登録
  4. 内燃機関の制御装置,畑村 耕一,高梨 淳一,窪山 達也,特許4877857,2011年12月登録
  5. エンジンの燃料噴射装置,森井 宏和,畑村 耕一,森吉 泰生,窪山 達也,今井 康雄,特許5984725,2016年8月登録
  6. 予混合圧縮自着火エンジン,畑村 耕一,山田 敏生,藤井 徳明,窪山 達也,特許5044753,2012年7月登録
  7. 内燃機関の制御装置,高梨 淳一,畑村 耕一,森吉 泰生,窪山 達也,山田 敏生,特許4877857, 2011年12月登録
所属学会
  • 日本機械学会
  • 自動車技術会
  • 日本燃焼学会
  • 日本液体微粒化学会
  • SAE(Society of Automotive Engineers)
  • ターボ機械協会
  • ガスタービン学会